Studio tuula y

Hanna Kanto: ”Rönsy”
25.11.2021-21.1.2022

Hanna Kannon näyttelyssä Rönsy on nähtävillä yhdistelmä torniolaislähtöisen Hanna Kannon viimeaikaista tuotantoa. Näyttely koostuu vuonna 2020 maalatusta teoksista, Ranskassa kesällä 2021 kasvipigmenteillä maalatusta teossarjasta sekä sarjasta keraamisia veistoksia. Näyttelystä tulee esiin Kannon vahva kiinnostus arktisen alueen luontoa kohtaan, mutta siihen tuo oman lisänsä hänen Ranskassa viettämänsä aika. 


Hanna Kannon tämänhetkinen taiteellinen työskentely käsittelee Suomen tundra-alueen luonnossa tapahtuvia prosesseja ja muutoksia. Kanto aloitti tämän teeman kanssa työskentelyn kesällä 2018 hänen seuratessa luonnontieteellistä tutkimusta tekevän BioGeoClimate Modelling Lab nimisen ryhmän kenttätyöskentelyä Kilpisjärvellä. Kanto kulki useamman päivän ajan tutkijoiden mukana Saana- ja Jehkats tunturien väliin jäävässä laaksossa. Erilaisten tutkimusvälineiden ja tilastollisen mallintamisen avulla he tutkivat maaperään, kasvillisuuteen, aineiden kiertoon ja ilmastoon liittyvät ilmiöitä. Noiden päivien aikana Kanto pääsi sisälle uudenlaiseen maailmaan, josta hän on löytänyt paljon visuaalista sekä sisällöllistä materiaalia hänen taiteellisen työskentelynsä pohjaksi. 


Kanto työskentelee pääsääntöisesti kankaalle maalaamalla, mutta on laajentanut ilmaisuaan veiston puolelle rinnastamalla maalauksiin kolmiulotteisia keraamisia elementtejä. Toisinaan keramiikka on osa maalauksia, toisiaan ne ovat itsenäisiä teoksia, joko seinällä reliefeinä tai kolmiulotteisena muotona tilassa. Veistokset täydentävät maalauksia, joiden aiheet jäljittelevät luonnossa tavattavia prosesseja, koskien muun muassa kasvillisuutta, organismeja ja sieniä, jotka esiintyvät teoksissa usein mikroskooppisen linssin kautta tarkasteltuina. Lisääntyminen, kasvaminen, jäätyminen, palaminen ja hiilidioksidin kierto ovat osa teosten visuaalista kieltä. Teokset toimivat orgaanisessa vuorovaikutuksessa keskenään, jossa kaikki sen osat muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jossa ne ovat toinen toisistaan riippuvaisia. Eri tasoilla tapahtuvat aineiden keskinäiset kytkökset ja toisiinsa vaikuttavat muutokset toistuvat maalauksissa hänen kerroksellisen tekotapansa myötä. 



Kuluneen vuoden aikana Kanto on opetellut valmistamaan pigmenttejä luonnonaineista eli erilaisista mineraaleista ja keräämiensä kasvien eri osista. Pigmenttien valmistusprosessi ja käyttäminen maalauksissa on kiinnostava lisä Kannon tuotannossa. Se kokoaa yhteen teemaa ja sen käsittelyä konkreettisella tavalla.   


  • Share by: